PROGRAMMAS

JĀŅA SIMSONA MADONAS MĀKSLAS SKOLA

GLEZNOŠANA


Iespējas, ko paver krāsu pasaule, ir ļoti daudzveidīgas. Audzēkņi, iepazīstot gleznošanas tehnikas, paņēmienus un izteiksmes līdzekļus, mācās izteikt sevi radošos iztēles darbos, klasiskos un dekoratīvos klusās dabas gleznojumos un dabas studijās. Studē krāsu tumši – gaišās attiecības, atveido gaismēnas un apgūst perspektīvas likumības, strādājot gan pie mākslīga, gan dabīga apgaismojuma. Mācās saskatīt gleznieciski izteiksmīgo mākslā un apkārtējā vidē.

Plenērs. Skolā apgūtās praktiskās un teorētiskās zināšanas audzēkņi izmanto vasaras praksēs – plenēros. Maija pēdējās nedēļās jaunie mākslinieki strādā ārpus telpām – pilsētvidē. Notiek dažādu iespaidu vākšana. Top gleznojumi, zīmējumi un kompozīcijas darbi, kuros attēlotas Madonas ielas, ēkas, iedzīvotāji. Visvairāk atmiņā paliekuši bijuši izbraukumi plenērā uz Kalsnavas Arboretumu, leļļu meistara A. Burova muzeja māju Vestienā, uz Cesvaini.

ZĪMĒŠANA

Es esmu sapratis, ka to,
ko es neesmu uzzīmējis,
es patiesībā nekad neesmu redzējis.
/F. Frenks/

Zīmēšana ir viena no dabiskākajām un vieglāk pieejamākajām mākslinieciskās izteiksmes formām. Izmantojot visvienkāršākos materiālus – zīmuli un papīra lapu, var uzskicēt visu, ko cilvēks uztver ar redzi. Sākot ar vienkāršiem vingrinājumiem, kā arī ar iztēles un fantāzijas zīmējumiem, dabas studijām, pamazām tiek apgūta klasiskā zīmējuma ābece – priekšmetu uzbūve, proporcijas, iekomponējums lapā, gaismēna, telpiskums, materialitāte un lineārā perspektīva. Lai kāds arī būtu mākslas darba raksturs un izmantotie izteiksmes līdzekļi, visa pamatā vienmēr būs zīmējums.

Zīmēšanas programma ir veidota tā, lai sniegtu audzēkņiem pamatus un attīstītu viņu prasmes, izmantojot dažādas mākslinieciskās izteiksmes formas. Centrālais elements ir zīmēšana, taču programma sevī ietver arī grafikas un citu māksliniecisko izteiksmes līdzekļu apguvi.

Zīmēšanas pamati un teorētiskā bāze: apgūst zīmēšanas pamatus, kas sevī ietver līniju, formu, tekstūru, gaismu un ēnu izpratni. Tiek izprasta perspektīva, proporciju būtība un kompozīcijas pamati.

Jāņa Simsona Madonas mākslas skolas zīmēšanas progrmma sniedz plašu izpratni parr zīmēšanu, grafiku un citiem mākslinieciskiem izteiksmes līdzekļiem. Tā attīsta radošumu un tehniskās prasmes, radot audzēkņos orģinālus un izteiksmīgus mākslas darbus.

VEIDOŠANA

Veidošanas un keramikas nodarbībās audzēkņi studē formu plastiku un apgūst formas vei-došanas paņēmienus. Darbojoties ar dažādiem materiāliem – mālu, plastalīnu un dažādiem netradicionāliem materiāliem, audzēkņi atīsta telpisko uztveri un domāšanu. Veidojot radošos darbus, audzēkņi mācās izprast formas uzbūvi, proporcijas, plastiku un apjoma veidošanas pamatprincipus.

White abstract geometric artwork from Dresden, Germany

MEDIJU PAMATI

Veicot mācību vingrinājumus un izstrādājot dažādus radošos darbus, audzēkņi apgūst pamatiemaņas darbā ar grafiska jām datorprogrammām Adobe Photoshop, Adobe Illustrator un Sketchup, Krita Audzēkņi rod priekšstatu par plakātu, logo un vizuālās identitātes veidošanas pamatprincipiem. Veidojot mācību uzdevumus un noslēguma darba planšetes, audzēkņiem ir iespēja izmantot grafiskās planšetes tehniskās iespējas, A3 formāta skeneri un lielformāta printeri.

KOMPOZĪCIJA

Kompozīcijas priekšmets attīsta audzēkņu vizuālo uztveri, radošumu un spēju harmoniski organizēt kompozīciju plaknē un telpā, apgūstot kompozīcijas pamatelementus un principus, attīstot vizuālo domāšanu un spēju mērķtiecīgi veidot māksliniecisku vēstījumu, tādējādi veidojot pamatus turpmākai radošai darbībai.

Mākslas pamatu apguve veido audzēkņiem plašāku redzesloku un vispusīgu izpratni par vizuālās mākslas daudzveidību, tās izteiksmes līdzekļiem, tehnikām un žanriem, kā arī ar mākslu saistītajām profesijām. Priekšmets attīsta novērošanas un vērtēšanas prasmes, vienlaikus iepazīstinot ar mākslas vēstures un kultūras kontekstu.

White abstract geometric artwork from Dresden, Germany

MĀKSLAS VALODAS PAMATI

DARBS MATERIĀLĀ

White abstract geometric artwork from Dresden, Germany

DIZAINS

Experience the fusion of imagination and expertise with Études—the catalyst for architectural transformations that enrich the world around us.

METĀLA APSTRĀDE

Sākot ar 2024./2025.mācību gadu Jāņa Simsona Madonas mākslas skola piedāvā – metāla apstrādes programmu, kuru vada pedagoģe Simona Akmene.

Programma sniedz iespēju apgūt metāla māksliniecisko apstrādi, iepazīt dažāsas tehnikas un instrumentus, kā arī attīstīt prasmes diziana, rotu izgatavošanā. Audzēkņi iegūst zināšanas par materiālu īpašibām, darba drošibu un metāla apstrādes tradīcijām, vienlaikus veicinot radošumu un pacietību.

TEKSTILA TEHNIKAS

Sākot ar 2024./2025.mācību gadu Jāņa Simsona Madonas mākslas skola piedāvā mācību priekšmetu – tekstila tehnikas.

Tu apgūsi zināšanas par dažādiem tekstilmateriāliem un būs iespēja iepazīt gan tradicionālus, gan mazāk zināmus materiālus. Tu praktiskā darbībā apgūsi auduma apdrukas, apgleznošanas, filcēšanas – slapjās un sausās, tekstilmozaīkas, aušanas un citas tehnikas. Tev būs pieejami dažādi instrumenti un iekārtas, kas nepieciešami tekstildiziana produktu izgatavošnai un radošai ekpermentēšanai.

Just ir vairāk kā saprast!

Būtu naivi domāt, ka māksla jūs tūlīt bargi audzinās – un jūs sāksiet saprast. Cilvēkam ir jāaug mākslā. Arī ar vilkiem var uzaugt, bet tad saprot vilkus.
Mākslīgi neko nevar. Mēs katrs saprotam mākslu savu iespēju robežās. Mēs pazīstam un saprotam to, kas mums apkārt ikdienā. Šī vide un cilvēki ir veidojoši mūsu gaumi. Un tā – savu iespēju robežās, sava laika robežās.
Mākslu nevar iemācīties. Māksla jāapgūst pašam. Māksla ir jūtu valoda. Bērns ir brīvs. Just ir tiešāk nekā zināt. Just ir vairāk nekā saprast. Just ir dzīvs iekšējs process, tiešs kontakts. Vissarežģītākā un grūtākā no visām valodām. Bez tās nevar sazināties ar pasauli un sevi.
/J. Simsons/